Kabinet wil compensatieregeling transitievergoeding afschaffen
Het huidige kabinet wil de Regeling compensatie transitievergoeding voor alle werkgevers afschaffen. Werkgevers kunnen op dit moment nog compensatie ontvangen voor de transitievergoeding die zij betalen wanneer een werknemer na langdurige arbeidsongeschiktheid wordt ontslagen. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer, verdwijnt deze regeling per 1 januari 2027.
Wat houdt de compensatieregeling in?
Werknemers hebben na twee jaar ziekte recht op een transitievergoeding wanneer hun arbeidsovereenkomst wordt beëindigd wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. Op basis van de huidige Regeling compensatie transitievergoeding kunnen werkgevers deze betaalde vergoeding onder voorwaarden terugkrijgen via het UWV.
Om voor compensatie in aanmerking te komen, moet onder meer aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- de arbeidsovereenkomst is beëindigd omdat de werknemer langer dan twee jaar arbeidsongeschikt is;
- de werknemer is nog ziek op het moment dat het dienstverband eindigt;
- de werkgever heeft de transitievergoeding volledig en correct berekend op basis van het bruto-inkomen en als brutobedrag uitbetaald.
Regeling verdwijnt voor alle werkgevers
De voorgenomen afschaffing van de regeling geldt voor alle werkgevers, inclusief kleine ondernemers. Hierdoor zullen werkgevers de kosten van een transitievergoeding na langdurige ziekte volledig zelf moeten dragen. Met name voor kleinere werkgevers kan dit een aanzienlijke financiële last betekenen. Dat roept de vraag op in hoeverre deze wijziging wenselijk is, nu juist kleine ondernemingen vaak minder financiële ruimte hebben om dergelijke kosten op te vangen.