Schoonmaak
De schoonmaakbranche is een arbeidsintensieve sector en het arbeidsrecht veranderd voortdurend. Kijk bijvoorbeeld naar de per 1 januari 2020 ingetreden Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) , welke vele drastische veranderingen met zich meebracht. Wij begrijpen dat het voor ondernemers lastig is om 100% op de hoogte te zijn van al deze wijzigingen en deze ook in de schriftelijke afspraken met werknemers te verwerken. U zal dan ook vast geregeld juridische vragen hebben en kunt u wellicht bijstand gebruiken in eventuele “probleemdossiers” met werknemers. Weet dat wij voor u klaar staan met kundig advies.
Wij zien ook vaak bedrijven in de schoonmaakbranche welke te kampen hebben met de welbekende “personeelsproblemen”. Veel problemen tussen werkgevers en personeel worden veroorzaakt door veelal afwezige of gebrekkige afspraken. Als dit escaleert dan eindigt de situatie in ziekmelding of verstoorde arbeidsverhouding. Als laatste redmiddel wordt dan vaak te snel of onterecht overgegaan tot ontslag (op staande voet), met alle financiële gevolgen van dien. Ook wij van InHouse kunnen u hierbij bijstaan.
Het opbouwen van juridische personeelsdossiers gaat in de praktijk heel vaak mis maar is ontzettend belangrijk bij ontslag. Enkele voorbeelden zijn:
- waarschuwingsbrieven
- gespreksverslagen met afspraken
- verslagen van functionerings- of beoordelingsgesprekken
Het is belangrijk om voldoende schriftelijk in contact te blijven met de werknemer zodat u hierop terug kunt vallen. Dit is belangrijk voor de werknemer om deze duidelijkheid te geven over wat u van hem of haar verwacht. Lukt het de werknemer niet om zich hieraan te houden dan heeft u schriftelijk bewijs en kunt u de persoon in kwestie ontslaan. Zorg dus dat uw werknemersdossiers “up to date” blijven en zijn.
Heeft u interesse in meer informatie betreffende dit onderwerp? Stuur een mail naar Info@inhouselawfirm.nl of bel naar 030-8201045. Ook is het mogelijk het Contact formulier in te vullen dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.