Wat zijn mijn verplichtingen en verantwoordelijkheden als werkgever die zijn opgenomen in de Arbowet?
Wat zijn mijn verplichtingen en verantwoordelijkheden als werkgever die zijn opgenomen in de Arbowet?
De Arbowet is een kaderwet. Dit houd in dat er geen regels voor concrete risico’s instaan, maar algemene richtlijnen en bepalingen waar je je als werkgever aan moet houden. Iedere organisatie heeft de mogelijkheid om zelf invulling te geven aan hun arbobeleid. Als werkgever ben je onder andere verantwoordelijk voor de volgende punten:
- Het ontwikkelen en uitvoeren van het arbobeleid.
- Alle risico’s die de werknemers in het bedrijf lopen vastleggen in een risico inventarisatie en evaluatie.
- Plan van aanpak (onderdeel van risico inventarisatie en evaluatie). Hierin staat vermeld wat bedrijven tegen de risicovolle situaties doen.
- Je bent verplicht om een werknemer binnen je bedrijf aan te wijzen als preventiemedewerker.
- Als werkgever moet je beschikken over een eigen overeenkomst met een arbodienst of bedrijfsarts. Ieder bedrijf is verplicht om samen te werken met een bedrijfsarts en al je werknemers moeten de mogelijkheid hebben om daar gebruik van te kunnen maken.
- Zoveel mogelijk gevaren bij de bron aanpakken, bijvoorbeeld aan printer die teveel geluid maakt vervangen door een printer wat minder geluid produceert.
- Punten als werkmethoden, inrichting van arbeidsplaatsen en arbeidsinhoud zoveel mogelijk aanpassen aan de persoonlijke eigenschappen van je werknemers.
- Het geven van een voorlichting of onderricht aan je werknemers.
- Het melden en registreren van arbeidsongevallen en beroepsziekte.
- Het voorkomen en beperken van ernstige ongevallen.
Heb je vragen op het gebied van de Arbowet of kunnen wij je ergens mee helpen? Neem gerust contact met ons op dan helpen wij je graag!